Έγκαιρη Παρέμβαση
Η Έγκαιρη ή Πρώιμη υποστηρικτική παρέμβαση είναι κάθε τύπος ψυχολογικής και παιδαγωγικής παρέμβασης που απευθύνεται τόσο στα παιδιά που βρίσκονται σε επικινδυνότητα να παρουσιάσουν ή ήδη παρουσιάζουν ειδικές αναπτυξιακές ή εκπαιδευτικές ανάγκες, όσο και στην οικογένεια τους, με στόχο τη στήριξη και τη δημιουργία ευνοϊκών προϋποθέσεων εξέλιξης των παιδιών κατά τα πρώτα χρόνια της ζωής τους.
Σήμερα είναι γενικά αποδεχτή η σημασία και ο ρόλος της έκγαιρης υποστηρικτικής παρέμβασης, από την βρεφική και νηπιακή ηλικία, για τα παιδιά εκείνα που παρουσιάζουν κάποια καθυστέρηση στην ανάπτυξη ή παρουσιάζουν ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Εξαιρετικά σημαντικός είναι ο ρόλος της έκγαιρης υποστηρικτικής παρέμβασης και για τα παιδιά με διάγνωση Διαταραχής Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ), δεδομένης της εγγενούς δυσκολίας τους να μάθουν και να επωφεληθούν από τις προσφερόμενες ευκαιρίες στο περιβάλλον τους. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, ήπιες ή ακόμη και σοβαρές δυσκολίες κατά την προσχολική ηλικία, τόσο σε εξελικτικό όσο και σε λειτουργικό επίπεδο. Χωρίς έγκαιρη παρέμβαση, αυτές οι δυσκολίες κατά κανόνα οξύνονται με την εισόδου του παιδιού στο σχολείο, εφόσον το αναπτυξιακό επίπεδο των παιδιών με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος αποκλίνει σημαντικά από αυτό των τυπικά αναπτυσσόμενων ομηλίκων τους.
Οι έρευνες που αφορούν σε προγράμματα έγκαιρης παρέμβασης έχουν καταδείξει σημαντικά οφέλη που μπορούν να αιτιολογηθούν από την πλαστικότητα που διαθέτει ο εγκέφαλος του ανθρώπου κατά στα πρώτα χρόνια της ζωής του, όπως επίσης και την ικανότητα του εγκεφάλου να αναπληρώνει λειτουργίες κέντρων που έχουν υποστεί βλάβη. Αυτό σημαίνει ότι η ποιότητα και η ποσότητα των ερεθισμάτων που δέχεται το παιδί κατά τα πρώτα χρόνια της ζωής του είναι πολύ σημαντική για την ενεργοποίηση των λειτουργικών κέντρων του εγκεφάλου και τη δημιουργία των απαραίτητων εγκεφαλικών συνάψεων, ώστε να αναπτυχθεί το νοητικό και συναισθηματικό υπόβαθρο στο οποίο θα δομηθεί συνολικά η ανάπτυξη του παιδιού.
Στο Ι.Σ.Α.Σ., η πρώιμη παρέμβαση ξεκινά, συνήθως, με ολιγόωρες συνεδρίες στο Ινστιτούτο ή στο σπίτι και σταδιακά αυξάνονται οι συνεδρίες, ώστε να δημιουργηθούν οι συνθήκες βέλτιστης προόδου του παιδιού. Αυτό γίνεται διότι είναι σημαντικό τα παιδιά να εισάγονται σταδιακά και αβίαστα στη θεραπευτική διαδικασία. Το Ι.Σ.Α.Σ. έχει πολιτική «ανοιχτών θυρών» προς τους γονείς, οι οποίοι είναι ευπρόσδεκτοι να παρακολουθήσουν και σταδιακά να συμμετέχουν στην εκπαίδευση των παιδιών τους. Η συνεχής και στενή συνεργασία με τους γονείς, δεν είναι μόνο δέσμευση του Ινστιτούτου, αλλά και προϋπόθεση για βέλτιστα θεραπευτικά αποτελέσματα.