shadow

Φιλοσοφία του Ινστιτούτου ΙΣΑΣ

Φιλοσοφία του Ινστιτούτου ΙΣΑΣ

 

Η ψυχοπαιδαγωγική προσέγγιση του ΙΣΑΣ βασίζεται στις αρχές της Εφαρμοσμένης Ανάλυσης της Συμπεριφοράς. Η Εφαρμοσμένη Ανάλυση της Συμπεριφοράς (ΕΑΣ/ ABA) είναι η επιστήμη που εφαρμόζει στην πράξη μεθόδους που απορρέουν από τον συμπεριφορισμό με σκοπό να βελτιώσουν τη συμπεριφορά του ατόμου σε ικανοποιητικό βαθμό, και σε τομείς που θεωρούνται κοινωνικά σημαντικοί.

Το αντικείμενο το οποίο διαπραγματεύεται η Εφαρμοσμένη Ανάλυση της Συμπεριφοράς είναι η συμπεριφορά, η οποία θεωρείται το αποτέλεσμα μάθησης.

1.1 Οι βασικές αρχές της προσέγγισης αυτής, στη θεραπευτική αντιμετώπιση των αναπτυξιακών διαταραχών, είναι (Γενά, 2002):

  • Όλα τα παιδιά μπορούν να μάθουν.

  • Η έλλειψη προόδου ερμηνεύεται ως απουσία κατάλληλης αντιμετώπισης.

  • Κάθε παιδί έχει διαφορετικές ανάγκες και δυνατότητες και γι’ αυτό απαιτείται εξατομικευμένη εκπαίδευση και θεραπεία ένα προς ένα.

  • Η συμπεριφορά σε μεγάλο βαθμό διαμορφώνεται από τα επακόλουθα και τις συνέπειες της, και γι’ αυτό οι επιτυχείς αντιδράσεις, οι σωστές απαντήσεις και οι επιθυμητές συμπεριφορές ακολουθούνται από ενισχυτικά επακόλουθα (π.χ. λιχουδιές, αγαπημένα παιχνίδια ή δραστηριότητες, έπαινος).

  • Η συμπεριφορά θεωρείται επίκτητη και συνεπώς μπορεί να τροποποιηθεί με κατάλληλη και άμεση παρέμβαση.

  • Με εντατική εξατομικευμένη και κατάλληλη θεραπεία ενός προς έναν, τα παιδιά παρουσιάζουν εμφανή πρόοδο.

1.2 Μερικές από τις ψυχοπαιδαγωγικές μεθόδους που χρησιμοποιούνται στο ΙΣΑΣ είναι (Γενά,2002):

  • Ο Κύκλος  Συστηματικής Διδασκαλίας: πρόκειται για ένα ακριβή και συστηματικό τρόπο διδασκαλίας, που προσφέρει τη δυνατότητα για αλλεπάλληλες επαναλήψεις διδασκαλίας ποικίλων δεξιοτήτων.

  • Η Σταδιακή Διαμόρφωση της Συμπεριφοράς: η οποία είναι μια διαδικασία κατά την οποία ενισχύονται συμπεριφορές που είναι προοδευτικά πλησιέστερες στην επιθυμητή συμπεριφορά, μέχρι την τελική επίτευξη της συμπεριφοράς αυτής.

  • Η Διδασκαλία Αλυσιδωτών Αντιδράσεων και Ανάλυση Έργου: ενδείκνυται για την διδασκαλία αντιδράσεων που περιλαμβάνουν πολλά βήματα. Ως Αλυσίδα Αντιδράσεων ορίζεται μία σειρά αντιδράσεων, οι οποίες ενισχύονται μόνο εάν εκτελεστούν όλες μαζί και με συγκεκριμένη ακολουθία.

  • Η Παροχή Τμηματικής Βοήθειας: Η τμηματική βοήθεια μπορεί να πάρει την μορφή λεκτικής καθοδήγησης, καθοδήγηση με οπτικό ερέθισμα, παρουσίαση προτύπου ή σωματική καθοδήγηση και έχει σαν στόχο την μείωση των λαθών κατά την εκπαιδευτική διαδικασία.

  • Χρήση Συστήματος Ανταλλάξιμων Αμοιβών: το σύστημα ανταλλάξιμων αμοιβών απαρίζεται από σύμβολα (π.χ. μάρκες, αυτοκόλλητα) που ανταλλάσσονται με απτούς ενισχύτες.

  • Άμεση Διδασκαλία, η οποία μειώνεται σταδιακά ενώ ενισχύεται η κοινωνικοποίηση του παιδιού μέσω δυαδικών και ομαδικών δραστηριοτήτων, προετοιμάζοντάς το για το σχολικό και κοινωνικό περιβάλλον εν γένει.